- Okuma-yazma ve temel aritmetik becerileri kazanmada sorun yaşarlar.
- Dil gelişimi ve konuşmada gecikme görülür.
- Sosyal, duygusal ve davranış problemleri vardır.
- Kaba ve ince hareket becerilerin kazanmada gecikme görülebilir.
- Oturma, emekleme, yürüme vb becerilerde gecikme görülebilir.
- Vücut kontrolünü ve ritim gerektiren atlama, sıçrama, atma, tekmeleme ve eşyaları kaldırma gibi hareketleri yapamayabilirler.
- Yürürken sık sık düşebilir, sendeleyip, eşyalara çarpabilir, eşyaları düşürebilirler.
- Küçük eşyaları ele almada ve parmaklarıyla kavramada güçlük çekerler.
- Bazı çocuklarda ince hareket becerileri gelişmediğinden dudaklarını ve dilini uyumlu bir şekilde hareket ettiremezler. Bu durum konuşmayı etkiler, konuşmaları yavaşlar ve anlaşılamayabilir.
- Görsel algı ve görsel ayırımları zayıftır.
- Göz-el koordinasyonları zayıftır.
- İşitsel algıda sorun yaşar, birbirine benzeyen sesleri ayırt edemezler, işitsel hafızaları zayıftır.
- Bu çocuklar iletişim kurmada sorun yaşarlar, bu durum genellikle konuşma ve anlama problemi yaşamalarından kaynaklanır.
- Çekingen ve kendilerine güvensizdirler.
- Kuralları algılamakta güçlük çeker ve kurallara uymazlar.
- Kendilerinden küçüklerle arkadaşlık kurarlar.
- Kurallı oyun oynayamazlar.
- Kavrama ve algılama becerileri zayıftır. Muhakeme becerileri gelişmemiştir.
- Soyut kavramları algılamakta güçlük çekerler.
- Dikkatleri dağınık ve kısa sürelidir.
- Bellekleri zayıftır, kolay unuturlar.
- Saldırgan davranışlar gösterebilirler, bu durum genellikle yetersizlikleri nedeniyle yaşadıkları engellenmeden kaynaklanır.
AİLELERE ÖNERİLER
- Sabırlı ve hoşgörülü davranmak engelinden kaynaklı sorunlardan çocuğu sorumlu tutmamak gerekir.
- Çocuğu yaşıtları ile kıyaslamayın.
- Çocuktan potansiyelinin üstünde başarı beklenmemeli, üstesinden gelemeyeceği sorumluluklar verilmemelidir.
- Bu çocukların sorularına basit,kısa ve anlaşılır cümlelerle cevap verilmelidir.
- Bu çocuklara öncelikle gereksinim duydukları bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmalıdır.
- Sosyal bilgilerde içinde bulduğu çevre ve özelliklerini öğrenmesine ve uyum sağlamasına yardımcı olacak bilgileri öğrenmesine dikkat ediniz.
- Fen Bilimleri alanında günlük yaşamına yardımcı olacak bilgileri öğretmeye çalışınız.
- Basit ilkyardım ve sağlık bilgilerini öğretiniz.
- Çocuk bir şeyi iyice öğrenmeden bir diğerini öğretmeye çalışmayınız.
- Bu öğrencileri değerlendirirken diğer öğrencileri değerlendirmede kullanılan ölçütler göz önünde tutulmamalı, bu çocuklar kendi seviyelerine göre değerlendirilmelidir. Öğrenci için hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programını başarıp başaramadığı dikkate alınmalıdır.
- Somut ve işlevsel konu ve kavramlar ele alınmalıdır.
- Çocuk, çevreye uyumu ve elde ettiği başarıları için takdir ve teşvik edilmelidir.
- Beceri kazandırma çalışmalarında çocuğa nasıl yapacağını en ince ayrıntısına kadar anlatmak ve göstermek gerekir. Öğrenmesi gereken bir beceride yapılacakları alt basamaklara ayırmak ve bu basamakları sırasına göre takip etmek, çocuk bir basamağı tamamlamadan diğerine geçmemek gerekir.
- Uyaranların yeterli olması gelişimlerini destekler.
- Dikkatleri dağınık ve kısa süreli olduğu için kısa yönergeler verin, diğer yönergeyi vermek için mutlaka ilkinin tamamlanmasını bekleyin.
- Bütünü kavramada güçlük çektikleri için eğitimlerinde tüme varım (parçadan bütüne) yönteminin kullanılması daha uygun olacaktır.
- Eğitimlerinde uygulamalı çalışmalara daha çok yer verilmeli, yaparak ve yaşayarak daha kolay öğrendikleri unutulmamalıdır.
- Hafızaları kuvvetli olmadığından öğretilen bilgilerin kısa aralılarla tekrarlanması gereklidir.
- Okulda yapılan çalışmalar evde aile tarafından da desteklenmelidir.
- Bu çocukların özel eğitim almaları gereklidir.
- Evde ve okulda basit sorumluluklar vererek yerine getirmesini sağlayabilirsiniz.
- Günlük yaşam için gerekli olan giyinip soyunma, yıkanma, tırnak bakımı, temizlik gibi becerileri kazanmasına yardımcı olunuz.
- Toplu taşıma araçlarını kullanma, alış veriş yapma, parayı tanıma ve kullanma gibi becerileri de öğrenmesini sağlayınız.