Özel Eğitim Nedir?

05.12.2016 5774

 

 

Özel eğitim, özel eğitime muhtaç çocukların eğitimleri için özel olarak yetiştirilmiş personel ve geliştirilmiş eğitim programları ile bu çocukların özür ve özelliklerine uygun ortamda sürdürülen eğitime özel eğitim denir.
Türk Milli Eğitimini düzenleyen genel esaslar doğrultusunda özel eğitimle ilgili temel ilkelere 573 sayılı Kanun Hükmünde Kararname´ de yer verilmiştir. Bu ilkeler şunlardır:

1.Özel eğitim, genel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.
2. Her özel eğitime muhtaç çocuk; türü ve derecesine bakılmaksızın özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılır.
3. Özel eğitime erken başlamak esastır.
4. Özel eğitim hizmetleri, çocukların özür ve özellikleri dikkate alınarak, mümkün olduğu kadar çocuğun yakınına götürülecek biçimde planlanır.
5. Durumları ve özellikleri uygun olan özel eğitime muhtaç çocuklar, normal çocukların eğitimleri için açılmış olan okul ve eğitim kurumlarında eğitilmeleri için gerekli tedbirler alınır.
6. Özel eğitime muhtaç çocukların genel mesleki eğitimleri ile rehabilitasyonlarının kesintisiz sürdürülmesi esastır.
7. Özel eğitime muhtaç çocukların okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, mesleki eğitim ve yaygın eğitim hizmetleri Bakanlıkça planlanır,ilgili kuruluşlarca yürütülür ( MEB, 1991). 

Özel Eğitime Muhtaç Çocuk Nedir : 
Özel eğitime muhtaç çocuklar beden, zihin, duygu, sosyal ve sağlık özellikleri ve durumundaki olağan dışı ayrılıkları sebebiyle normal eğitim hizmetlerinden yararlanamayan 0-18 yaş grubundaki çocuklardır. 

Sınıflandırma
Özel eğitim alanındaki uzmanlar tarafından yapılan sınıflandırmaya göre;
- Görme özürlüler
- İşitme özürlüler
- Konuşma özürlüler
- Ortopedik özürlüler
- Zihinsel özürlüler
- Uyumsuz çocuklar
- Sürekli hastalığı olan çocuklar
- Öğrenme güçlüğü çeken çocuklar olarak sınıflandırılmıştır.

Niçin Sınıflandırma Yapılmaktadır :

 

 

 

 Bu çocukları tanımaya, eğitim gereksinimlerinin ortaya çıkarılması, eğitimde düzenleme ve planlama yapmaya yol göstermek amacıyla yapılmaktadır.